Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Måske vil Letbane-projektet falde, ligesom Teaterfuglen gjorde det

Ulrik Rosenborg, Blomstervænget 30, Kgs. Lyngby

Måske kan nogle af DGO's læsere endnu huske historien om Teaterfuglen, som påtænktes opsat i forbindelse med Det Kongelige Teaters ombygning i 1990'erne.

Da forslaget blev kendt brød en debat af usete dimensioner løs mellem tilhængerne og modstanderne. Teaterfuglen var et omdiskuteret vinderforslag fra en arkitektkonkurrence udskrevet i 1995 om et nyt skuespilhus til Det Kongelige Teater.

Vinderforslaget, der mindede om en fugl, skulle efter planen have været opført ved Kongens Nytorv i København.

Forslaget indebar bl.a. nedrivning af flere historisk værdifulde huse samt en glasindkapsling af noget af den fredede bygning/scene Stærekassen.

Debatten resulterede i, at man besluttede at opsætte en model af teaterfuglen i fuld størrelse på det påtænkte sted. Så kunne alle – både tilhængere og modstandere få en førstehåndsoplevelse af, hvordan den ville tage sig ud på stedet, og hvordan den ville påvirke bygningen. Da den så sad der, gik det vist op for mange, at den ikke ville blive til gavn og glæde for København og byens borgere. Så projektet faldt til jorden. Og måske godt nok for det.

Hvad har Teaterfuglen så med letbanen at gøre?

Hvis man nu forestiller sig, at vi kunne indrette Kongens Lyngby og Buddingevej m.fl., som om Letbanen var etableret, men naturligvis inden den bliver det. Så vil vi få en meget direkte oplevelse af, hvordan vores hverdag vil blive påvirket.

Prøv følgende: Kørebaner indsnævres med betonklodser, Rådhuspladsen lukkes for trafik, Jernbanepladsen tages med, Klampenborgvej lukkes som tænkt i det ene spor, alle de påvirkede vejes trafiklys indstilles, som om letbanen kommer kørende hvert 5 minut i begge retninger, tankstationen ved motorvejen lukkes i testperioden o.s.v. Jeg har sikkert lykkelig glemt flere af følgevirkningerne, men det er heller ikke afgørende for selve testen.

Og ja, hele denne operation vil koste penge, men måske er det de bedste penge at bruge på letbanen.

I bedste fald vil det gå op for rigtig mange, at vores by og dens butikshandel vil lide stort både i etableringsfasen fra 2018 til 2024 og senere i driftsfasen. I 6 år skal vi borgere og den nuværende offentlige såvel som private trafik sno sig ind og ud mellem udgravninger og afspærringer!

Måske vil Letbane-projektet falde, ligesom Teaterfuglen gjorde det. Eller man vil kunne udtænke nye løsninger, som ikke er helt så invasive for vores dejlige Kongens Lyngby. Vi er mange, der er dybt bekymrede over disse udsigter. Og muligheden for at gå tilbage, når man måske en dag indser, at vores by er skadet, er utænkelig. Vi kommer til at hænge på denne beslutning resten af vore liv. Måske er der tid endnu?

Publiceret: 23. Januar 2018 07:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt