Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Måske gode, men ikke helt sandfærdige Aarhus-historier om letbanen

Lars Ljungqvist Skelagervej 450, Aarhus N

Torben Tegner skriver i et debatindlæg, at der i Aarhus er grimme master med bæreledninger, reduktion af vognbaner og stor folkelig modstand mod letbanen.

1. Ja, masterne kunne være kønnere. Især hvis man havde lavet dem lysegrå ligesom S-banens master

2. Nej, der er ikke tale om reduktion af vognbaner. For år tilbage lavede man busbaner på Randersvej ud over de 2 kørebaner i hver retning. Busbanerne blev bygget med henblik på senere inddragelse til letbanen. Billisterne har ikke fået inddraget noget. Ved havnen er der nu kun 1 bane i hver retning, før var der 1-2, men indskrænkningen har ikke noget med selve letbanebyggeriet at gøre. Det er fordi, at der i fremtiden ikke skal være så meget trafik ved havnen. Ringgaden er tilsvarende udvidet.

3. Der er ikke på nogen måde “stor folkelig modstand” mod letbanebyggeriet. Beklager, men det er for mig en tom påstand, du bringer til torvs her. Tværtimod er der stor opbakning til letbanen, og VVM undersøgelsen til den næste etape er i fuld gang og bevilliget af folketingen.

Jeg bor tilfældigvis i Aarhus tæt ved et letbanestop, og jeg glæder mig sammen med rigtigt mange andre til letbanen. Færre busser, mindre støj og luftforurening, mere komfort og hurtigere transport - ligesom i andre europæiske lande. Danmark er eneste land sammen med Island og Albanien i Europa, der ikke har letbaner.

I øvrigt får du svært ved at drage sammenligning mellem Aarhus og Lyngby, hvad letbanen angår. I Aarhus løber letbanen ikke igennem bymidten sammen med den øvrige trafik. Den løber langs eksisterende jernbanespor, væk fra den øvrige trafik - eller i midterrabatten på en større indfaldsvej. Det er vel det egentlige problem hos jer i Lyngby: At nogle frygter, at der bliver mindre plads til bilerne!

Men kig over 29. september, der åbner letbanen, og døm selv.

Publiceret: 24. Maj 2017 13:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt