Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Lyngby på rette spor til banen - ikke sporvognen

Nils Peter Astrupgaard, Snerlevej 1, Kgs. Lyngby

Sporvogne og den lidt mere sexy vending ’letbane’ er teknologi på vej ud. Dokumentationen ses blandt andet ved, at de store letbane-leverandører haster med at få deres store viden flyttet over i ’letbaner på gummihjul’ - eller kort trambus.

En ordentlig trambus kræver de samme sporreservationer, stationer og forbindelse til S-tog med videre, men koster brøkdele.

Den er helt elektrisk og er modsat påstanden fra letbaneselskabet en kommerciel tilgængelig teknologi, som kan ses flere steder i Europa.

Den er mere støjsvag end letspor på jernskinner, den kører i sin egen bane, som også kan benyttes af anden kollektiv trafik og især redningskøretøjer, hvilket kan ses dagligt ved Rigshospitalet i +WAY-sporet.

Trambus fås med fuld transportkapacitet dækkende behovet i Ring 3 og vil ligesom letspor køre hvert femte minut.

Besparelserne ved trambus er store og for Lyngby Taarbæk Kommune meget store, da vi betaler 22 procent af kommunernes gilde - men ikke får tilnærmelsesvis de kommunale fordele, som andre kommuner får.

Der mangler et stop i Lyngby vest mellem Chr. X alle og Nybrovej. Det er blevet aktuelt efter den store udbygning på den hedengangne Ulrikkenborgskole - men ikke mindst kommunens nye seniorcenter og det bagved liggende autistcenter.

Letbanens ballasterede spor kræver indhegning af banen og vil skære Lyngby Vest over i to. Lyngby Vest er i forvejen et appendiks, som er skåret fra Lyngby af S-tog og Omfartsvejen.

Besparelserne kan også benyttes til at få løst trafikken en gang for alle i Lyngby Centrum. Klampenborgvej skal stadig lukkes mellem Magasin og storcenter - men Klampenborgvej er også den naturlige tilkørsel for lastbiler, som i fremtiden ikke skal kunne benytte Buddingevej-viadukten, som skal sænkes på linje med viadukten ved Hellerup station.

Biltrafikken skal ledes ind til Lyngby centrum ad Omfartsvejen og direkte ned i en stor parkeringskælder under Jernbanepladsen, som herfra forbindes til Magasin/Johs. Fog parkeringshus og videre til det øvrige underjordiske parkeringsanlæg ved kulturhus og storcenter.

Det vil medvirke til at holde Hovedgaden og andre strøg bilfrie og dermed øge strøgenes attraktivitet.

Så drop sporvognen - og lad os få højklasset kollektiv trafik allerede fra 2019 samt penge til at løse de trafikale problemer - og der vil være overskud nok til også at forbedre både børne og ældreområderne.

Publiceret: 10. September 2017 13:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt