Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Letbanen og de historieløse

Af Niels Jensen, Stengårds Alle 10, 2800 Lyngby

Trafik vedrører os alle. Velfungerende kommunikationer er fundamentet i ethvert samfund – også i Københavns omegn.

Derfor er det beskæmmende at læse en del af debatten omkring letbaneprojektet i og omkring København og i vort område. Det er utroligt, så historieløse visse læserbrevsskribenter og visse lokalepolitikere er.

Fremskridt i det danske samfund – og i andre lande og verdensdele er baseret på udvikling af transportformer og kommunikationer. Men fremskridt er ofte mødt af uvidenhed og reaktionære fikse ideer.

Da man i Danmark efter 1850 begyndte at anlægge jernbaner og indførte dampskibe i den indenlandske søfart opstod der opposition mod disse nymodens frembringelser:

”Den ildsprudende damphest – damplokomotivet - ville forstyrre kreaturer, heste ville løbe løbsk og kvinder ville besvime.”

Ikke desto mindre blev det anlægget af en lang række stats- og privatbaner i anden halvdel af 1800-tallet som løftede Danmark ud af armoden efter den katastrofale udenrigspolitik, der gav os katastrofen i 1864 på grund af en uduelig regering.

I begyndelsen af 1900 tallet kom de første automobiler. Et ramaskrig rejste sig: Disse selvbevægende maskiner ville få heste til at løbe løbsk, børn og kvinder til at besvime og fugle til at falde døde ned.

Derfor måtte disse køretøjer ikke køre om natten, ikke køre på alle veje og i øvrigt skulle der gå en mand foran hvert automobil og vifte med et rødt flag.

Da de første sporvogne kom i Danmark – i København i 1863, i Århus i 1884 og i Odense i 1911 – fremførte enkeltpersoner de samme problemer: Heste ville løbe løbsk og kvinder og børn besvime. Ja, det skete – både, at heste løb løbsk og i mindre omfang, at kvinder besvimede. Der blev malet Fanden på væggen i indlæg i dagens aviser.

I 1927 var det galt igen. Da åbnede Nordsjællands Sporvejs- og Elektricitetsselskab NESA den første trolleybuslinie i Danmark i forbindelse med ibrugtagningen af det nye amtssygehus i Gentofte. Odense fulgte efter med en trolleybuslinie i 1939. Problemet med disse nye – på det nærmeste lydløse – eldrevne busser var, at de var farlige for de øvrige trafikanter. Man kunne ikke høre disse – slet ikke hvis der var hestevogne med jernbeslåede vognhjul på brosten i nærheden.- Somme mente at trolleybusserne skulle forsynes med en klokke, så andre trafikkanter kunne høre, når de kom ”listende”. I 1971 var det slut med trolleybusserne. De blev erstattet af dieselbusser, der både forurenede og støjede.

Op til åbningen af den første københavnske metro-strækning i 2002 var der utallige avisskriverier om det uansvarlige i at bruge milliarder på et sådant underjordisk banesystem. I dag er der næppe nogen, der vil anfægte værdien af metroen.

I en lang række europæiske, amerikanske og fjernøstlige storbyer, der er ved at blive kvalt i personbilstrafik er man for længst kommet videre og har genopfundet sporvejene - selvfølgelig i en moderniseret udgave og energibesparende version. At de nye sporvejssystemer endvidere er uafhængige af energiform og stort set forureningsfri hører med til regnestykket.

De fleste, der færdes i Storkøbenhavn i dag plages af fremkommeligheds problemer. Spørg de mange pendlere, som arbejder i og omkring København og bor længere ude. Eller lyt til trafikradioen hver morgen! De kilometerlange trafikkøer på indfaldsvejene til København er et enormt ressourcespild af menneskelige og materielle ressourcer.

Derfor: Lad os få virkeligheden ind i debatten omkring letbanen – uanset om det er i Det Grønne Område eller andre steder. I Århus tager de det roligt. Anlægget af den århusianske letbane er i gang i terrænet.

Der vil altid være debat omkring finansieringen af trafikprojekter. Det er såmænd blot et slagsmål om det er den ene eller den anden offentlige kasse, som skal betale. Helheden er det vigtigste.

Publiceret: 21. Marts 2016 14:45
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
ANNONCER
Se flere