Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Letbanen giver merværdi

Pete Linde, Næstformand for socialdemokraterne i Lyngby-Taarbæk

Kommunalbestyrelsen har vedtaget flere store anlægsopgaver de sidste 20 år. Fx Kulturhuset, ny tribune til stadion og letbanen. Letbanen adskiller sig fra disse kommunale investeringer ved ikke kun at være en service for borgerne, men også give ekstra værdi tilbage. Folketinget har enstemmigt bevilget over 1½ milliard, svarende til halvdelen af udgiften, Regionen bidrager og det samme gør de 11 kommuner langs letbanen. Hovedstadsregionen har brug for trafikinvesteringer på tværs af de S-togs linjer, der udgår fra København. Det vil knytte vores region sammen som maskerne i et edderkoppespind. Det bliver lettere og komme fra og til Lyngby, og gør Lyngby-Taarbæk til et attraktivt knudepunkt. Da jeg flyttede til Lyngby-Taarbæk, gik den daværende konservative borgmester Rolf Aagaard-Svendsen ind for letbanen. Det syntes jeg var fremsynet. Modsat Lyngby-Taarbæk har de nordjyske kommuner ikke fået statsstøtte til en letbane i deres region. De, der ønsker at give vores 1½ milliard til Jylland, må i givet fald love mig aldrig nogen siden mere at kritisere trafikinvesteringer til Jylland.

Nogle har foreslået, at man kunne tage Lyngby-Taarbæks del af investering i letbanen og bruge på ældreområdet. Det vil være yderst kortsigtet, og faktisk stille vores ældre dårligere. Vores ældre har arbejdet et helt liv og har ret til en god service. Det sikrer vi dem bedst ved at investere i fremtiden, som vores forældre gjorde for os, da de var yngre og på arbejdsmarkedet. DTU har investeret for over 3 milliarder i nye bygninger, Novozymes og Microsoft kommer til byen. Og det sidste nye er nye arbejdspladser i Teknikerbyen. Det vil give nye skatteindtægter og arbejdspladser til borgere med både korte og længere uddannelser. Vores unge og arbejdsløse får større mulighed for at komme i arbejde, hvilket giver tryghed i mange familier og gør vores kommune stærkere. Hvis vi ikke investerer, vil vores kommune stagnere, og vi kommer til at skære den gren over, vi sidder på. Vi bliver en af mange forstæder til København.

Den oprindelige aftale om Letbanen, som vores forrige borgmester Søren P. Rasmussen forhandlede, var ikke den bedste. Sådan er det nogle gange i politik, men det ændre ikke ved, at den aftale han underskrev, betød, at Lyngby-Taarbæk selv skulle betale for DTU delen, og derudover bidrog med for meget af værdien af den jord langs motorvejen, som Københavns Kommune ejer. Efter kommunalvalget i 2013 fik viceborgmester Simon Pihl Sørensen opgaven at rette op herpå, og det lykkedes at få øgede bidrag fra staten og regionen, samt åbne op for en genforhandling af drift delen af Letbanen. En nødvendig ændring, der gør aftalen acceptabel på kort sigt. På langt sigt vil den være til fordel for alle kommuner langs Ringvejen.

Det har været fremme, at man også kunne indsætte busser langs Ringvejen. Det er en helt anden løsning. Når jeg sidder i en bus, kigger jeg ud ad vinduet for at holde øje med, hvor langt jeg er. Når jeg sidder i et tog, læser jeg, slapper af og ved, at toget stopper når jeg skal af. Det er også hurtigere. Der er også en anden forskel, for en station giver anledning til byudvikling omkring stationen. Det gør et busstoppested ikke. Tænk hvad Lyngby, Sorgenfri og Virum ville være, hvis S-toget ikke stoppede her? Hvis fx der kommer en station på hjørnet mellem Klampenborgvej og Lundtoftegårdsvej, vil der hurtigt komme et butikstorv, og AKB kan igen leje begge butikkerne ud og øge deres indtægter med bedre aftaler. Hvis det, på trods af borgmesterens og viceborgmesterens arbejde, ender med, at man tager et hjørne at Statoil tanken og flytter vaskehallen, vil AKB får kompensation for ekspropriationen, som der står i Grundloven. Det vil man miste, hvis der ikke kommer en station, og der ikke er kunder til de to butikker. Det er forskellen på at investere i en letbane eller lade stå til. Vi bliver fattigere og fattigere på sigt, og får færre penge til at hjælpe vores ældre, som de har krav på.

Peter Linde

Næstformand for socialdemokraterne i Lyngby-Taarbæk

Publiceret: 22. Februar 2016 01:12
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
ANNONCER
Se flere