Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Letbanen er ikke miljørigtig

Steen Lundgaard Andersen, Degnebakken 19, Virum
I DGO 7. nov. skriver Inger Heinemann (IH), at letbanen (den tosporede jernbane gennem Lyngby) er visionær, miljørigtig og en god kollektiv trafikløsning. Og at det er beskæmmede, at borgmester Sofia Osmani vil stikke ”en kæp i hjulet”, hvis Konservative får flertal ved kommunalvalget.

Det er imidlertid et politisk acceptabelt mål at ville bremse et projekt, som har en stærk – og mere og mere - voldsom modstand i befolkningen i Lyngby-Taarbæk Kommune (jeg er ikke Konservativ).

Videre sammenligner I.H. Letbaneprojektet med Metroen i Kbh., hvilket er helt irrelevant. IH mener, at vi alle nyder godt af Metroen, hvilket er en banal påstand uden dokumentation. De to anlæg kan ikke sammenlignes.

Men det værste i IHs læserbrev er, at hun mener, at letbanen er en god kollektiv trafikløsning med stabilitet og sikkerhed – og altså miljørigtig. Stabilitet og sikkerhed er ikke bedre end med moderne miljørigtige busser, som også yder en god

kollektiv trafikløsning med væsentlig større fleksibilitet – og med ekstremt lavere omkostninger i etablering og i driften, og desuden ikke-ødelæggende i Lyngby centrum.

Alt for sjældent nævnes de negative forhold ved bygningen/etablingen af en jernbane fra Ishøj gennem Lyngby og til Lundtofte. Omkostningerne vil blive astronomiske. Opgravning og nedsætning af skinner på strækningerne og ekspropriationer, hvor banen skal anlægges, vejændringer med begrænsninger og ensretninger m.m., bygning af remiseanlæg og vaskehaller og administrations- og kontrolfunktioner. Opsætning af master til køreledninger, transformatoranlæg langs den cirka 30 kilometer lange strækning m.m.m.

Og her i Lyngby-Taarbæk Kommune: Den meget benyttede og populære tankstation på hjørnet af Klampenborgvej og Lundtoftegårdsvej skal fjernes. Dertil kommer de kaotiske trafikale forhold i Lyngby i de mindst fem år, som etableringen vil vare.

Og en ”lille” detalje : Uddannelse af et stort antal vognstyrere, som kun vil kunne bruge denne kompetence til at køre sporvogn vil være overflødig med busdrift.

Man behøver ikke at være miljø-ekspert for at regne ud, at CO2-udslippet ved ovennævnte etableringer vil blive så voldsomme, at den eventuelle miljøgevinst med en skinnebåren sporvogn ikke kan forsvares.

Publiceret: 10. November 2017 17:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

KV17: Se her, hvem partierne har som kandidater
KV17: Se her, hvem partierne har som kandidater
Det grønne område
Seneste
Det grønne område
Mest læste
Det grønne område
112