Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Letbane-alternativer ignorerer de rejsende

Af Niels-Martin Methmann, Hestegangen 7, Kgs. Lyngby

Ingeniør Hans Pedersens forslag til alternativ linjeføring af letbanen har mange svagheder: Den vigtigste er, at letbanen kører uden om de mennesker, der gerne vil køre med (Lyngby st. og Klampenborgvej).

Et argument mod den vedtagne linjeføring er det byggerod, anlæg af letbanen medfører i Kongens Lyngby. Alternativerne lader besværet med byggerod gå ud over andre, for eksempel bilister på Motorring 3 og togrejsende på grund af de teknisk komplicerede krydsninger af S-bane og Lokalbanen i Jægersborg.

Jeg er desuden sikker på, at anlæg af højbane i midten af Motorring 3 og den komplicerede krydsning i Jægersborg koster mere end den vedtagne linjeføring.

I debatten imod Letbanen er det, som om biler er noget, Gud har skabt. Det er helligbrøde at tage plads fra bilerne. Jeg anerkender, at biler kan være praktiske, men de har aldrig tilført bykerner noget godt. Tværtimod er de rareste steder i en by der, hvor der ingen biler er. Bilerne har domineret og dominerer fortsat den fysiske planlægning. Sådan behøver det ikke være. Tænk hvor dejligt det bliver for mennesker at opholde sig på Klampenborgvejs bilfri rambla. Der bliver stille og fredeligt. Letbaner larmer ikke, og de oser ikke.

Jeg glæder mig allerede og håber, at den ny kommunalbestyrelse vil være så visionær, at den lukker Lyngby Hovedgade for biltrafik. Så bliver Kongens Lyngby et unikt rart sted for mennesker.

Publiceret: 11. Maj 2017 15:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Annonce
ANNONCER
Se flere