Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Lad os så få den letbane i gang

Niels Wellendorf, Fuglsangvej 18, Virum
Letbanen vil give et betydeligt løft af den kollektive trafik til og fra Lyngby. Meget bedre komfort og kvalitet end med busserne. Også bedre end hvad nye og eventuelt elektriske busser kan byde på. Dem kan vi så forhåbentlig få andre steder.

Trafikken stiger hele tiden, og hvis ikke den kollektive trafik kan tilbyde en ordentlig kvalitet, ender det med at vejene sander endnu mere til end de allerede er. Og fremtiden er vel ikke store vejudvidelser tværs gennem Lyngby?

Erfaringer fra udlandet, hvor man konstant bygger nye letbaner, viser, at kun en kollektiv trafik, der kører på skinner, for alvor kan lokke vanebilister over i den kollektive trafik. Og så skylder vi også alle de, der i forvejen er brugere af den kollektive trafik, at kvalitet og komfort til stadighed forbedres.

En gruppe modstandere, der ofte optræder i spalterne her i avisen, har travlt med at nedgøre letbanen og kommer med en lang række postulater om, hvor slem den er. Ingen af dem har tydeligvis sat sig ind i projektet, eller også forsøger de at misinformere mest muligt. Flere er modstandere af rent partipolitiske grunde og ikke af saglige.

Gennem Lyngby centrum er der rigeligt med plads til letbanen, især når et af kommunens store ønsker gennem flere årtier, nemlig lukningen af Torvet og den inderste del af Kanalvej for biler, bliver ført ud i livet. Et projekt, der langt om længe kan gennemføres i forbindelse med etablering af letbanen. Og få den gennemkørende biltrafik til at køre udenom ad motorringvejen, som det hele tiden har været meningen.

Det betyder så, at bil- og bustrafikken på tværs af Lyngby Hovedgade midt i byen bliver væsentligt reduceret, og det bliver meget nemmere at bevæge sig frem og tilbage ad Hovedgaden.

På Buddingevejs smalle del er der i dag en busbane mod Lyngby, en bilbane mod Lyngby og en kombineret bus- og bilbane fra Lyngby. I fremtiden bliver der en bilbane mod Lyngby, et letbanespor mod Lyngby og et kombineret letbane- og bilbanespor fra Lyngby. Der er således nøjagtig den samme plads som i dag. Og på samme areal. Men alligevel mener modstanderne, at det bliver kaos.

Nej, det hele bliver faktisk meget bedre med letbanen. Det er godt, at visionære og forstandige politikere i Danmark nu har sat letbaneprojekter i gang, ikke kun rundt om København, men også i Odense og i Aarhus, hvor den første strækning åbner i slutningen af september. Også på den anden side af Øresund er man i gang. Snart bygges i Lund, og et, af mange modstandere fremhævet, busbanesystem i Malmö står også overfor en ombygning til letbane.

Hvor længe skal vi vente? Kom nu i gang.

Publiceret: 06. September 2017 14:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt