Foto: Øxenholt Foto
Foto: Øxenholt Foto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Lad os lære af fejltagelserne

Einar Bolt, Skodsborgparken 20, 2942 Skodsborg

Kan en letbane i længden løse trafikken langs Ring III – eller er letbanens kapacitet for lille?

En sporvogn eller letbane i gadeniveau stjæler pladsen fra andre trafikanter, og derfor vil en sådan medføre, at antallet af vognbaner på Ring III bliver reduceret.

Samtidig vil en letbane skabe betydelige problemer, for al anden trafik der skal krydse spor i gadeniveau. Vi er stadig mange, der kan huske de problemer, som de tidligere københavnske sporvognsskinner var skyld i. Cyklisterne hadede skinnerne i vejen, og for bilisterne var asfalten omkring sporene næsten altid i stykker.

Lad os derfor lære af tidligere fejltagelser og i stedet investere i en fremtidssikret transportløsning, der ikke vil komme i karambolage med den øvrige trafik, som er langt hurtigere og samtidig kan bære trafikken i en længere periode fremover.

Løsningen er en noget dyrere Metro, som samtidig burde forlænges fra Lundtofte til Nærum.

Det er der perspektiv i, og det vil på sigt sikre en god og stabil forbindelse, hvor kapaciteten også langt ind i fremtiden vil være tilstrækkelig. Anlægsudgifterne til en Metro er godt nok højere, men til gengæld er driftsomkostninger langt mindre, idet Metroen ville være føreløs, hvorimod en letbane kræver en vognstyrer i hvert vogntog.

For yngre beslutningstagere står letbanen i et miljørigtigt lyserødt skær, men det skyldes nok, at disse personer ikke kan eller vil genkalde sig de problemer, som de tidligere sporvogne skabte med skinner i gadeniveau. Tilsyneladende har kun de konservative indset dette.

Publiceret: 31. Januar 2018 17:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt