Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Knusende nederlag - eller?

Mogens Friis, Langs Hegnet 39, Kgs. Lyngby
Uanset hvordan tilhængerne af Letbanen i byrådet vender og drejer det - er der ingen bred folkelig lokal opbakning til letbane-projektet hos vælgerne. Det må konklusionen være når et enkelt parti kan gå 100 procent frem ved KV.

Debatten om både Letbanen og mere direkte demokrati har været fremherskende hos borgerne før og op til valget. Det viser også debatten om emnet hos politikerne, de ønsker bare ikke reel borgerindflydelse gennem afstemninger, men kun pædagogisk rundkreds og ligegyldige samtaleøvelser.

Debatten i byrådet om reel borgerindflydelse er derfor stendød, også hos de konservative, hvor partiet i FT afviser en tiltrængt modernisering af det kommunale demokrati med direkte afstemninger om væsentlige ting, der optager de lokale vælgere.

Staten ’hænger’ i sidste ende på det overordnede økonomiske og juridiske ansvar for at letbane-projektet ikke overskrider budgettet i Letbanen A/S, indtil den er færdigbygget om syv til otte år. Det er først derefter, den overdrages til kommunerne i et Letbanen I/S med det fulde økonomiske ansvar. Sådan er lovteksten.

Staten kan derfor ikke ’tørre’ merudgifterne af på lokale borgere i kommunerne og hæve skatterne, fordi de kommunale skatter ifølge aftalerne med regeringen og Finansministeriet skal holdes i ro.

Hvis en ny rød regering får magten ved næste FT, vil de til enhver tid i FT bevilge flere penge til den underskudsgivende letbane både i direkte merudgifter til anlæg.

Den underskudsgivende drift kommer blandt andet Lyngby-Taarbæk Kommune til at hænge på til evig tid med 22 procent.

Publiceret: 26. November 2017 16:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område