Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Kan letjernbanen blive en succes?

Nils Peter Astrupgaard,
Snerlevej 1

Letjernbanen - (bevidst sprogbrug, læs nedenfor) er ikke blevet til for borgerne i kommunen. Kan den blive det? Ja, ved løsning af flere problemstillinger vedr. især Lyngby Vest, men det koster.

1. Der mangler en station i Lyngby Vest

2. Letjernbanen (LRT) gennemføres netop som en jernbane - på sveller - med hegn rundt om.

3. Ingen plads på Buddingevej fra Chr. X Alle til centrum

4. LRT med master til ledninger

5. Vibrationer

6. Ingen trafikløsning

Ovennævnte er blot et udpluk af de vigtigste problemstillinger, som Kommunalbestyrelsen (KMB) burde have haft klarhed over i dag, men ikke har klarhed over.

Ad 1) Lyngby Vest mangler en station mellem Nybrovej og Chr. X Alle. Siden 200S stoppet blev nedlagt er der sket stor erhvervsudbygning på Ulrikkenborgskolen, Statsskolen er blevet til Plejecenter og bagved er kommet autist institution - hertil flere lejlighedsbyggerier.

Ad 2) Sveller - eller i fagtermen 'ballasterede spor' hindrer specielt passage af Buddingevej, idet trafikken bliver låst inde af hegn. På strækningen til Fort Alle (kommunegrænsen) skal der kun være rillespor, så vi ikke bliver låst inde og kan svinge til højre og venstre efter behov. Dette gælder også på Buddingevej, så der kan svinges til højre og venstre på Chr. X Alle og Nybrovej fra Buddingevej.

Der bør også være rillespor ad Klampenborgvej til Sorgenfrigårdsvej, så fremtidig eBRT 400S/40E kan benytte banen og køre videre ad Sorgenfrigårdsvej og betjene stadion, Maskinmesterskole og DTU's Vestside.

Ad 3) Med passende trafikregulering af letbanen kan det lade sig gøre, at letbanesporene kun fremføres i et spor fra Chr. X Alle til efter viadukten. Sådan kan det lade sig gøre på Nærumbanen, det er også en mulighed her, hvorved der bliver plads til, at letbanetogene kan køre under viadukten og ikke kræver en yderst vanskelig separat tunnel. Endelig sikrer det også, at LRT ikke tager mere plads og forhaver langs Buddingevej.

Ad 4) Letbanetogene skal udstyres med batterier, så der ikke skal være ledninger fra kommunegrænsen og til efter viadukten. Batterier vil medføre, at letbanetoget kan køre under den eksisterende viadukt.

Ad 5) Endelig skal funderingen udføres, så svingninger ikke overføres til omgivelserne. Selv idag giver busserne struktursvingninger i mit hus 100 meter væk fra Buddingevej! Bygninger langs Buddingevej har allerede i dag store vibrationer når tunge busser kører forbi og disse bliver kun forværret med de tunge tog samt deres ikke altid runde hjul mv.

Ad 6) Trafikken til Lyngby C fra Syd og Vest skal ikke ind ad Engelsborgvej og Buddingevej. Den skal føres ad Motorringvejen og herfra ind ad Omfartsvejen og ende i en stor P kælder under Jernbanepladsen - med videre underjordisk forbindelse af Gl. Jernbanevej til Magasin/Fog/Storcenterkælderne. Så kan Hovedgaden tilmed blive til gågade.

Hvis ovennævnte forhold tages i betragtning, er der en chance for, at letbanen kan blive en succes - men det koster - også på kommunens budget. Det vil være en langt bedre løsning at aflyse LRT (Light Rail Transit) kontrakterne og etablere elektrisk drevet BRT. Det har analyserne før vist og udviklingen er ikke stået stille, så alle mål med LRT kan opfyldes 100% med eBRT.

Publiceret: 13. April 2018 10:00
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område