Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Jeg er ikke modstander af letbanekonceptet, men man skulle gerne kunne sige, at vi gjorde det ordentligt

Kurt Fjeldberg, Bernhard Olsens Vej 22, Virum

I 1973 var jeg ansat i entreprenørfirmaet E. Pihl & Søn A.S. Glæden var stor efter, at firmaet i forsommeren vandt licitationen på den nye motorvejstunnel, der skulle føre trafikken på Lyngbyvejen fra Ryparken Station frem til Nørre Allé. Projektet ville skåne beboerne i et stort boligområde for trafikstøj, og trafiksikkerheden i tre store vejkryds ville blive markant forbedret.

Glæden blev dog kort. I eftersommeren 1973 indførte regeringen et offentligt bygge- og anlægsstop. Tunnelen blev som bekendt ikke bygget. I dag 45 år efter kan man stille sig på hjørnet af Haraldsgade og Lyngbyvej, eller ved Vibenhus Runddel. Her kan man både se og høre, hvilken kæmpe fejltagelse man dengang begik.

Samme fejltagelse må ikke gentages i Kongens Lyngby.

Det foreliggende letbaneprojekt vil skære Kongens Lyngby over på midten og føre byen tilbage til den trafiksituation, som fandtes omkring 1950. Den øst-vestgående trafik vil blive afbrudt med heraf følgende trafikpropper og uhensigtsmæssig gennemkørende trafik i boligområder med mange børn og ældre.

En tunnel til letbanen mellem Buddingevej og Klampenborgvej vil løse mange problemer: Ingen støj, lette adgangsforhold til Lyngby Storcenter, Magasin, biografer med mere og enklere omstigning ved Lyngby station, så passagerene ikke skal ud i regn og sne ved skift til tog og busser. Bymidten befries for skæmmende master og køreledninger (kunne dog også klares med lokal batteridrift) og risikoen for ulykker ved krydsende trafikformer minimeres. Bymidten kan fastholdes, som et rart sted at opholde sig i stedet for et kaos af trafik.

Må jeg erindre om, at LTK i sine langtidsbudgetter efter aftale med Banestyrelsen har afsat en stor pose penge til udvidelse af jernbanebroerne ved Lyngby Station, når disse inden længe skal udskiftes med tidssvarende højere og bredere broer (de ældste er fra 1920). Dette arbejde vil kunne ske koordineret med anlæg af en letbanetunnel.

Jeg er absolut ikke modstander af letbanekonceptet, men vore efterkommere skulle gerne kunne sige: De gjorde det ordentligt!

Publiceret: 23. Januar 2018 14:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt