Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Hvorfor dog ikke trolleybusser?

Hans J. Blokmann, Elledalen 11, 2800 Kongens Lyngby

Diskussionen for og imod den københavnske letbanen fortsætter med uformindsket kraft: Konsulent Morten Engelbrecht langede således i et opinionsindlæg i Berlingske d. 20 januar godt og grundigt ud efter de personer der sætter spørgsmålstegn ved betimeligheden af gennemførelsen af letbaneprojektet - herunder Lyngby-Taarbæks borgmester Sofia Osmani.

Hr. Engelbrecht anfører, at man i udlandet har erfaring for at antallet af biler og busser nedsættes med 20-30% i de byer i Europa, hvor man har etableret en letbane.

Det tror man da gerne når man nu i forbindelse med etableringen af letbanen har sørget for indsnævring af vejbanen og derved tvunget et antal bilister over i en ret så ukomfortabel sporvogn.

Morten Engelbrecht henviser endvidere til trafikforureningen fra biler og busser herunder udstødningsgasser indeholdende bl.a. sodpartikler og NO2 som formodes at være ansvarlig for 500 dødsfald i København.

I denne forbindelse kan man ikke lade være med at tænke på hvad der frigøres af diverse ubehagelige forbindelser og partikler når de asfaltbelagte gader og veje i forbindelse med letbaneprojektet i en periode på ca. 4-5 år skal brækkes op for omlægning af velfungerende fjernvarme- el og vandledninger.

I øvrigt bør det i 2024 nok være muligt at minimere/undgå udledning fra busser ved brug af den nyeste teknologi som f. eks. batteridrevne El-busser.

Alternativt kunne man tænke sig brug af en velkendt og gennemprøvet teknologi: Trolleybusser der bruges i flere europæiske storbyer og som er smidige i trafikken, lydløse, mindre pladskrævende end en letbane (og markant billigere - ca. 1/5 af prisen for en letbaneløsning. Re: Kronik i Ingeniøren 6. Sept. 2012. Kronikør: Ing. Anders Skærlund Petersen) og hvis eneste ulempe er, at de som bekendt kræver en luftledning. Man valgte i sin tid at fravælge brugen af de københavnske sporvogne samt trolleybusserne.

Nu taler man så nu om at genindføre brug af sporvogne ganske vist under et nyt navn.

Hvorfor så ikke dog ikke vælge at genindføre de langt billigere og mere smidige trolleybusser som man så passende kan kalde ”Miljøbusser” for nu at følge tendensen med brug af en nylig opfunden benævnelse.

Publiceret: 31. Januar 2018 20:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt