Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Godt for både elever og samfund

Vibeke Knudsen, Gl. Lundtoftevej 19C, 2800 Kgs. Lyngby

Fredag 10. marts var jeg et ærinde på biblioteket, og her mødte mig på arealet med tidsskrifter et dejligt syn. Forskellige boder bemandet med elever fra nogle af kommunens skoler. Hver bod illustrerede en erhvervsuddannelse: maler, gartner, eventkoordinator etc.

Jeg havde ikke megen tid, og kan derfor ikke gengive mange oplysninger om projektet, men en lille forespørgsel til eleverne afslørede, at de gruppevis havde skullet vælge en erhvervsuddannelse, som de på dagen skulle præsentere - både gennem en kreativ stand og ved en mundtlig præsentation over for et dommerpanel senere på dagen. Eleverne, som jeg vil vurdere til 6.-7. klassetrin, virkede glade og engagerede.

Tak til lærere og eventuelt andre initiativtagere til dette forløb. Det er det helt rigtige tidspunkt at lade eleverne stifte bekendtskab med alternativer til det almene gymnasium.

Der findes utroligt mange typer af uddannelser, som i realiteten vil være mere tilfredsstillende - og indtjeningsmæssigt indbringende - for det enkelte menneske og samtidigt samfundsnyttige. Mange børn og forældre vælger en 'play safe' løsning ud fra devisen om, at hvis du bliver student, så står alle døre åbne for dig. Men der er så mange nye veje i dag. Kender du og dine forældre for eksempel EUX-uddannelserne, hvor man på én gang får et studentereksamensbevis og et svendebrev? Nok værd at google.

Og der er mange andre veje at gå. Det er vigtigt, at disse alternativer bringes på banen, inden de unge - ofte stærkt støttet f forældrene - danner et fastlåst billede af sig selv som 'en med studentereksamen'. En studentereksamen er en udmærket uddannelse, hvis man er minded for at arbejde i dybden med teoretisk stof. Men det er ikke saliggørende for alle. Mange finder større tilfredsstillelse i andre studieformer og ender med et større udbytte af en mere praktisk rettet udannelse.

Det danske uddannelsessystem er meget fleksibelt, og kun de færreste unge, som vælger uddannelse i dag, kommer formodentlig til at beskæftige sig med det samme fagområde i hele deres erhvervsaktive periode. Mange er så bange for at vælge forkert, at de febrilsk skifter rundt mellem forskellige uddannelser. Tænk, hvis man i stedet som ung sagde til sig selv: Nu vælger jeg noget, som byder på nogle arbejdsprocesser, som jeg godt kan lide - for eksempel at kunne se et resultat af min indsats samme dag, at få mennesker omkring mig til at blive glade eller at få noget fra hånden. Og så gennemfører jeg det - også selv om det ind imellem er svært eller kedeligt. Mulighederne for senere i tilværelsen at skifte spor eller bygge ovenpå er gode. Man er ikke 'fanget for livstid'.

Publiceret: 19. Marts 2017 16:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere