Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Fremtidens letbane er Cityline-busser

Af Lars-Eric Foldager, Vinkelvej 12C, Kgs. Lyngby

Herlev Kommune, Københavns Kommune og Tårnby Kommune er gået sammen om at købe nye biogas-busser til erstatning for Nordeuropas travleste buslinie 5A, som pt. dagligt transporterer 50.000 passagerer. De kommende busser vil kunne transportere 2.200 passagerer i timen i hver retning.

De nye Cityline-busser får en ny betegnelse, 5C i stedet for 5A. De nye busser kan rumme næsten dobbelt så mange passagerer som de gamle. Næsten 150 passager-pladser får de nye busser samtidigt med et øget antal døre. Linie 5C forventes at transportere lidt over 20 mio. passagerer årligt.

Linje 5C forlænges fra Husum Torv til Herlev Hospital, så man kan komme direkte til Herlev Hospital fra Nørrebrogade og Frederikssundsvej uden skift.

På dele af ruten kører Cityline også i eget spor, så busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne.

Bussen er en hurtig, miljøvenlig og næsten støjfri transportform, som ikke er til gene for den øvrige trafik. Bussen burde være et must i stedet for trafik-åreforkalkning med langsomme sporvogne, som skramler afsted med max 30 km/t og en køretid fra Lyngby til Ishøj på hele 57 minutter.

At anlægsomkostningerne for busser samtidigt er en brøkdel af prisen for letbanen, gør vel ingenting?

Publiceret: 02. April 2017 17:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Fik du læst
Annonce
ANNONCER
Se flere