Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Fortielsens kunst blomstrer langs letbanen

Lars-Eric Foldager, Vinkelvej 12C, Kgs. Lyngby

Hvorfor er vores kommunalpolitikere så tavse omkring letbanens sande pris?

Et overslag for letbanen var først 3,4 mia. kr. og nu senest 4,4 mia. De 4,4 mia. kr. dækker dog kun for skinner lagt oven på terrænet og 'helt uden forhindringer'. Sporene lægges oven på veje og terræn som jernbanespor på sveller lagt i sten.

Udgifter til sporoptioner, ledningsomlægninger, vej-omlægninger, ændring af vejskryds, funderingsproblemer ved huse langs banen, højhus ved Lyngby, jordarbejder, tunnelarbejder ved viadukten på Buddingevej, ændringer af ledninger, det vil sige kloakker, vandledninger, gas, el, kommunikation og meget andet skal tilkøbes. Prisen for disse ledningsændringer er anslået til 1,5 mia. kr. Men husk, hertil skal lægges yderligere milliarder for kommunernes særlige tilkøb. Et tal for disse er set på 4 mia. kr.

Til sidst skal tillægges anskaffelsen af sporvogne samt reservedele oplyst til 1,4 mia. kr. Alt i alt ca. 11. mia. kr. i 2013-priser.

Årlige trafikantomkostninger beløber sig til 1-2 mia. kr. = tabet, som samfundet lider, når trafikanter forsinkes i trafikken som følge af indsnævrede kørebaner, nedsat hastighed, kødannelser m.v.

Skræmmende, at vi som borgere fortsat er vidner til et projekt, hvis økonomi holdes hemmeligt på rådhusene.

Publiceret: 05. April 2017 15:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt