Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Fakta om busser og letbanen

Områdechef Jeppe Gaard og forretningschef Eskil Thuesen Movia

I Det Grønne Område 14. april og 20. april er der to indlæg skrevet af henholdsvis Torben Pedersen og Niels Peter Astrupgård, som begge omhandler den kommende letbane på Ring 3 og Movias BRT-lignende koncept +Way, som de nye busser på linje 5C er en del af.

Først skal der noget fakta på plads om eksperthøringen i Folketingets Transportudvalg sidste år. Torben Pedersen mener at vide, at det var Movias bestyrelsesformand, Thomas Gyldal Petersen, der fremførte Movias vurderinger ved eksperthøringen. Det kan vi sige med stor sikkerhed ikke er tilfældet, eftersom det var os, der repræsenterede Movia ved det omtalte arrangement.

Der er flere grunde til, at vi på dette møde argumenterede for, at en Letbane på Ring 3 er den bedste løsning. Spørgsmålene, der rejses i de to indlæg går på, om man i stedet for en Letbane bare kunne have indsat 24 meter lange BRT-busser, der også kører hvert femte minut.

Prognoser viser, at der på den mest belastede strækning i myldretiden vil være 100-130 passagerer pr. tog, når letbanen efter planen åbner i 2023. Passagertallet vil kunne håndteres af cirka 35 meter lange letbanetog, der kører hvert femte minut. Og samtidig vil der være ledig kapacitet til den yderligere vækst, som vil følge af en styrket byudvikling langs Ring 3.

En BRT-løsning vil muligvis kunne dække mobilitetsbehovet i ring 3 på kort sigt, men med tiden ville man have investeret i en transportløsning, som ikke ville kunne dække behovet, når byudviklingen i Ring 3 tog fart.

I princippet kunne man løse det ved at køre BRT-busser med højere frekvens end hvert femte minut, men da Ring 3 krydses af en række befærdede veje, ville det gå ud over afviklingen af den tværgående trafik, hvis BRT-busserne skal have forkørselsret. Så med denne løsning ville man enten have skabt uacceptable forhold for den tværgående biltrafik, eller længere rejsetid og lavere rettidighed for BRT-linjen, fordi busserne ikke kunne få den nødvendige prioritering i krydsene.

Derfor bakker Movia op om kommunernes, regionens og statens beslutning om at etablere en letbane i Ring 3. Samtidig med at vi sætter fokus på muligheden for at BRT kan løfte den kollektive transport i en række kommuner langs det nuværende S-busnet, hvor løsningen trafikalt set passer godt til kapacitetsbehovet. Derfor er det fortsat Movias opfattelse, at en letbane er en relevant løsning på Ring 3. Og at BRT-løsninger er det optimale valg på andre strækninger.

Publiceret: 03. Maj 2017 15:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Annonce
Fik du læst
Annonce
ANNONCER
Se flere