DEBAT: En ny kommunalbestyrelse?

Af Søren Spangenberg, Buddingevej 24 B, Kgs. Lyngby

Det forekommer mig, at der ikke er nogen af Letbanens mange interessenter, der engageret kæmper Lyngbys sag og at det er en af grundene til, at man er endt med en ringe løsning for byen.

Staten er kun interesseret i at projektet bliver så billigt som muligt. Regionen ser det som en sag, der skal vise regionens berettigelse.

Letbaneselskabet ser på hele strækningen og ønsker kun en standard løsning, som også kan anvendes på andre kommende strækninger i København.

Så er der Lyngby Kommunes lokalpolitikere tilbage. Her synes der gennem nogen tid at have bredt sig en stemning af, at letbanen er en tabersag, som det er bedst at holde sig langt væk fra med tanke på kommunalvalget til november.

Kommunen har en repræsentant i Letbaneselskabets bestyrelse (Søren P. Rasmussen), så muligheden for at påvirke beslutningsprocessen har afgjort været tilstede. Men det virker som om, at muligheden ikke er blevet udnyttet. Man er endt med en for Lyngby utilfredsstillende løsning, som ikke tager hensyn til naboerne, som deler byen endnu mere end før (jf. motorvejen) og som kan ende med at blive en økonomisk katastrofe for byen.

Alene fordelingsnøglen mellem kommunerne antyder, at Lyngbys repræsentant har sovet i timen. Det er kommet frem, at Lyngby skal betale 22 procent af anlægsomkostningerne. Samtidig virker det som om, at de alternative linjeføringer, der netop er blevet præsenteret i Det Grønne Område, ikke er blevet seriøst vurderet.

Man kan håbe på, at kommunalvalget til november fører til en ny kommunalbestyrelse, der vil engagere sig i og tage ansvar for det vigtigste projekt for Lyngby i årtier. Det fortjener Lyngby.

Publiceret: 11. Maj 2017 18:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

Fik du læst
ANNONCER
Se flere