Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Den forhastede letbane

Søren B. Nielsen,
Toftevang 22, Kgs. Lyngby

Planerne om en genvej til storcentrets parkeringskældre under Lyngby Hovedgade fra Rådhuspladsen er taget af bordet. Vore politikere erkender ifølge DGO, at den ellers så bekvemme løsning er for dyr at realisere.

Med hensyn til selve letbanen er optimismen på rådhuset uforandret, selv om følgeudgifterne til ekspropriationer, vejudvidelser m.m. synes voksende.

Lånefinansiering af disse lokalt betonede udgifter vil næppe blive tilladt af Indenrigsministeriet. Derfor er der ikke udsigt til lavere skatter i Lyngby-Taarbæk Kommune - snarere tværtimod.

Jo flere detaljer, der kommer frem om letbanen, jo mere ligner den en hund i et spil kegler.

Rent fysisk har byen aldrig været klar til en tværgående bane. Dertil er de disponible arealer i midtbyen og andre steder alt for små og forhindringerne alt for store.

Alligevel afviser man, at en letbane på skinner vil ramme afviklingen af den øvrige trafik.

Heldigvis er letbanen ikke endeligt besluttet af Folketinget, sådan som flere lokalpolitikere hævder. Forbeholdet står at læse i bemærkningerne til anlægsloven.

Gennemførelsen af letbanen forudsætter, at der på de årlige bevillingslove afsættes de fornødne midler. Ellers går det som med en forløber for den københavnske metro og en forløber for den nuværende forbindelse over Storebælt, hvor man måtte dekretere nedlukning.

Derefter fulgte i begge tilfælde en tænkepause og senere hen nogle bedre løsninger.

Publiceret: 19. Juli 2017 16:00
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere