Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Byg letbanen for et bedre klima og en by i udvikling

Af Sigurd Agersnap, spidskandidat til KB (SF)

Letbanen er en historisk forbedring af den kollektive transport. Desværre er vores borgmester ikke enig. Derfor forsøger hun i et debatindlæg her i bladet endnu engang at rejse tvivl om letbanen. Det på trods af at hendes parti har været med til at stemme for letbanen i Folketinget, og at Lyngby-Taarbæk Kommune har indgået en forpligtende aftale med letbanens øvrige ejere. Jeg giver her fem gode grunde til at borgmesteren bør droppe sin letbane-modstand og bakker op om det, der bliver den største forbedring af den offentlige transport i Københavns omegn i årtier.

1. Letbanen forbedrer klimaregnskabet.

Vi kan ikke fortsat belaste vores klima ved at brænde benzin af i diverse bilkøer rundt om København. Letbanen bliver et kærkomment og klimavenligt alternativ til alle dem, der i dag tager bilen på arbejde i Gladsaxe, Herlev eller Glostrup – og så kan du endda tage cyklen med.

2. Letbanen mindsker tidsspildet på vejene.

En af de største udfordringer i Københavnsområdet er det stigende befolkningstal og den følgende trængsel. Letbanen vil mindske bilkøerne og effektiviserer derved ikke kun den offentlige transport, men også vores vejnet.

3. Letbanen sikrer byens udvikling

Med en letbane kan Lyngby-Taarbæk fortsat tiltrække vidensvirksomheder og samtidig bevare sin grønne profil. God infrastruktur er afgørende, når virksomheder skal placeres sig, og flere af virksomhederne i kommunen ser frem til letbanen.

4. Letbanen muliggør DTU’s udvikling

I Lyngby-Taarbæk Kommune er vi så heldige at være hjemsted for et af Europas førende tekniske universiteter i DTU. Den position kan kun bevares, hvis universitetets over 10.000 studerende og tæt ved 6.000 medarbejder, for ikke at tale om de internationale gæster, let kan komme til og fra universitet.

5. Letbanen udvikler Lyngby centrum som handelsby.

Med Letbanestationer ved Lyngby Station og på Klampenborgvej får tusindvis af rejsende lettere adgang til Lyngbys pulserende handelsliv. Oven i det udvikler vi Lyngby centrum med en gågade på Klampenborgvej langs Lyngby Storcenter. Det giver byen nyt liv og en tiltrængt fornyelse af byrummet.

Der er altså mange gode grunde til at arbejde for en letbane, og borgmesterens pris på 800 mio. kr. over de næste 40 år for letbanen, må det stå for hendes egen regning. Regner man kun med udgifter og ikke de indtægter eller besparelser som følger af letbanen, så er da muligt, at man kan få et så højt tal. Men retvisende bliver det altså ikke.

Publiceret: 21. Maj 2017 12:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt