Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Bedre vilkår for Lyngbys pendlere

Af Mads Fuglede, MF (V)
Der er altid masser af liv på stationen i Lyngby, der fungerer som knudepunkt for kommunes mange virksomheder, uddannelsessteder samt brede udbud af shopping-muligheder. Mange borgere pendler derfor hver dag til og fra Lyngby station, hvorfor deres hverdag er afhængig af, at vores fælles kollektive trafik fungerer efter planen.

De storkøbenhavnske togpendlere er generelt et hårdt prøvet folkefærd, men heldigvis kan de snart se frem til en nemmere og mere glidende hverdag.

Regeringen har nemlig sammen med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre i denne uge præsenteret en ny aftale om togtrafik i hovedstadsområdet. Aftalen betyder, at hele S-togsdriften og den tilhørende infrastruktur bliver udbudt til private aktører. Herved bygger regeringen videre på de rigtig gode erfaringer, man har med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik, hvor man oplever høj punktlighed og stor kundetilfredshed.

For Lyngbys borgere kommer aftalen konkret til at betyde, at fremtidens S-toge bliver med automatisk og førerløs drift, som vi kender det fra metroen. Med automatiske tog på S-banen vil der kunne køre væsentligt flere S-tog, og det vil være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi også kender det fra metroen. Vi benytter med andre ord ny teknologi og markedsbaserede løsninger til at skabe bedre service for de mange passagerer, der hver dag benytter S-toget i Hovedstadsområdet.

Modsat Socialdemokratiet, som ønsker at skabe et statsligt mastodontselskab ved at lægge DSB og Banedanmark sammen, er det for Venstre mindre afgørende, hvem der kører på vores udbudte togstrækninger. For Venstre handler det alene om at finde den bedste operatør, som kan sikre bedst mulige mobilitetsvilkår for hovedstadsområdets mange pendlere.

Publiceret: 16. December 2017 11:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område

Bøger
Forsiden netop nu