Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Baadfarten rådner

Jeppe Tønsberg, Trollesmindevænget 1, Hillerød
Baadfartens både skal tages på land, så snart sejlsæsonen slutter i september. Gamle træbåde, som ligger i ferskvand, er meget udsatte for råd. Selv om de er malet flere gange, trænger vandet alligevel ind i træværket. Når bådene tages op efter sæsonen, vejer de op til en ton mere, end når de bliver sat i vandet om foråret.

Det er vigtigt, at bådene når at blive gennemtørret, inden de skal males igen og søsættes. Ellers bliver fugten spærret inde i træet, og så rådner bådene endnu hurtigere og går til grunde.

Derfor er det trist at se, at Baadfartens fire træbåde stadig ligger i Fæstningskanalen for enden af Sorgenfrivej, selv om sejlsæsonen sluttede for snart to måneder siden. Det kan de simpelt hen ikke tåle, og i de seneste 40 år er det heller aldrig sket, at bådene har ligget i vandet efter sæsonens slutning. Det skulle kommunernes forpagter Henning Schubert nok sørge for. Men i 2017 valgte de kommuner, som ligger omkring søerne og som ejer bådfarten, at spare penge ved at udlicitere driften til det svenske selskab Strömma, som også ejer Canal Tours i Københavns Havn. Herefter er det Strömma, der skal sørge for vedligeholdelsen af Baadfartens både. Dermed er det også Strömmas ansvar, at bådene endnu ikke er taget op.

Imidlertid er det stadig kommunerne, der ejer bådene og dermed har det moralske ansvar for denne værdifulde del af den lokale kulturarv. Derfor kan det i den sidste ende blive kommunerne, der bliver nødt til at betale for at få bådene på værft og gjort sejldygtige igen, og det bliver rasende dyrt! Mange gange dyrere end ”besparelsen” ved at udlicitere.

Hvornår får vi den ph.d. afhandling fra CBS, som har beregnet, hvor mange milliarder de danske kommuner har spildt på konsulenter og udliciteringer?

Publiceret: 20. November 2017 18:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område