Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

DEBAT: Anlægsbudgettet for letbanen kan ikke holdes

Af Nils Peter Astrupgaard, Snerlevej 1, Kgs. Lyngby

Vil Socialdemokratiet/Peter Linde så støtte højklasset eldrevet letbane på gummihjul i stedet? Et system som ikke vil ødelægge handlen i Lyngby i årevis og som kun har fordele - bl.a at kunne starte i 2019 samt være langt billigere i etablering. Eksemplerne er legio og nu får Aalborg også løsningen.

Peter Linde (PL) fastslår: ”Lyngby-Taarbæk Kommunes andel af det samlede anlægsprojekt med tog er 434 mio. kr. Det er mange penge og derfor også den kant, socialdemokraterne sætter for Lyngby-Taarbæk Kommunes andel”.

Imidlertid kan det med lidt arbejde fastslås, at LTK's budget allerede nu er på 508 mio. kr. - og kun for det faste anlæg. Dette fremgår klart ved at lægge alle letbane udgiftsposter sammen fra budget 2017.

Hertil kommer så kommunens andel af letbanetog som ved fordelingsnøglen angivet af PL bliver til en ekstra udgift på 97 mio. kr. - hvorved belastningen af kommunen samlet bliver 605 mio. kr.

Oveni dette beløb skal så lægges de eksorbitant høje omkostninger ved at lægge en tunnel fra Torvet til Storcenter-kælderen samt føre Firskovvej til Jægersborgvej - alt sammen kun pga. letbanen, som nu skal optage det ene spor af Klampenborgvej efter de gældende planer.

For samfundet i øvrigt - det være sig både statens, regionens og ledningsejernes omkostninger er ekstrabeløbet langt oppe i milliarderne. Det kommer vi også til at betale for over skatten eller elregning mv.

Alene Motorringvejs udvidelsen og gennemføringen til Jægersborgvej vil blive en stor udgift, da den meget brede jernbanebro ved Jægersborgvej vil være meget dyr at udvide, hvorfor man ikke gjorde det i forbindelse med den generelle udvidelse af Motorringvejen i nullerne. Det koster så allerede i dag mange uheld pga. trafikopstuvning.

Endelig er der så det forventede årlige driftsunderskud, som LTK kommer til at hæfte for.

Jeg hæfter mig ved PL's afslutning:

”For Socialdemokraterne i Lyngby-Taarbæk Kommune er det derudover vigtigt, at anlægsbudgettet holder, og vi ikke kommer til at betale mere herfor end aftalt.”

Det er allerede skredet, så lad os nu udnytte, at den teknologiske udvikling med stormskridt har gjort det muligt at få fuld eldrift med højkapacitetsletbusser i et letbanetracee, som svarer fuldstændigt til letspors (Light Rail) løsningen. Driften kan allerede starte i 2019 og sikre at Lyngbys handelsliv kan fortsætte.

Det kunne være, at der så også blev råd til et stoppested mellem Nybrovej og Chr. X alle, så de mange nye institutioner samt Pihl områdets store tomme bygninger kunne få en attraktiv nærtliggende station. LTK betaler langt mest af kommunerne, men har den dårligste interkommunale gavn af letbanen.

Publiceret: 06. April 2017 15:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Det grønne område
Seneste
Det grønne område
Mest læste
Det grønne område
112