Lars Christensen med sin Trabant fra 1983, som han har brugt mere end to år på at renovere. Den har personlighed og kræver, at man kender den, for at den kan køres rigtigt. Fotos: Jens Overgaard

Lars Christensen med sin Trabant fra 1983, som han har brugt mere end to år på at renovere. Den har personlighed og kræver, at man kender den, for at den kan køres rigtigt. Fotos: Jens Overgaard

Lars har genopbygget en østtysk Trabant

Trabant-entusiasten Lars Christensen er vild med sin ikoniske model P601, som han har genbygget fra bunden og med ganske enkelt værktøj

Af
Jens Overgaard

historie Få biler er så enkle, men alligevel så fyldt med nyere europæisk historie, som den klassiske Trabant P601 med de buttede former.

Den lille bilmodel med den tøffende totaktsmotor har sin egen fanskare i Danmark. En af de mest dedikerede er Lars Christensen fra Sorring i det østjyske.

Den 43-årige cykelmekaniker kender nemlig alle hjørner af sin flotte "gletcherblau" model P601 De Luxe fra 1983. Helt bogstaveligt. Han har nemlig renoveret den lille østbil helt fra bunden.

Lars Christensen købte bilen i 2012 af en dansker, som havde hentet den i byen Parchim, der ligger i det tidligere Østtyskland, og han har sammen med sin far, John Christensen, brugt to og et halvt år på at genopbygge bilen til fordoms skønhed.

Trabanten er kult

Lars Christensen er ikke i tvivl om, hvad der trækker ved den lille bil.

"Trabanten er blevet kult og har fået en renæssance. Det er måske en bil, som nogle griner af. Men det er også en bil, som altid fremkalder smil, og så er den sjov at køre i," forklarer han.

"Da vi forleden var ude og købe en is, stod der nogle folk og ventede på, at vi skulle køre igen, udelukkende fordi de gerne ville høre lyden af motoren," forklarer Lars Christensen.

Den tidligere ejer

Entusiastens eksemplar havde 58.000 km på tælleren, da han købte bilen, og han har kørt 6.500 km, siden den stod færdig i 2015. Inden da skulle den dengang noget miserable bil, som var grå, skilles helt ad. Den er samlet igen stykke for stykke, efterhånden som de lakerede dele - nu i den "gletcherblau" lakering - samt de mekaniske dele og motoren var klar.

Selv om arbejdet har taget tid, er teknikken enkel. Lars Christensen og hans far har da også stort set udelukkende brugt håndværktøj. Kun i to tilfælde, nemlig da hjulnavet skulle af, og de skulle ordne styretøjet, har de brugt henholdsvis en aftrækker og en rival.

De mere specielle ting, som f.eks. sæderne, er dog blevet renoveret hos en sadelmager på Fyn.

I alt har entusiasten brugt 50.000 kr. på bil og renovering. Resultatet er også blevet så godt, at bilen ser ud som ny i dag. Derfor har Lars Christiansen da også en drøm.

"Det kunne være sjovt at køre forbi den tidligere ejer i Tyskland og sige: "Her er din bil,"" smiler Trabant-ejeren, som også betoner vigtigheden i projektet af, at det er et teamwork.

"Det er også sjovt, at det noget, som vi har lavet sammen, mig og min far," siger Lars Christensen.

FAKTA

Trabant P601

Blev produceret fra 1963 til 1990 på fabrikken i østtyske Zwickau. Den har en totaktsmotor på 600 kubikcentimeter, som yder 26 hk.

Publiceret 26 August 2019 15:00