

Arbejdet med letbanen går i gang i år, hvis...
Grunde - og her i Lyngby - skal eksproprieres, og ledninger skal omlægges, så selve anlægsarbejdet kan starte i 2019.
Allerede her i 2018 går arbejdet med at anlægge letbanen i gang. Hvis vel at mærke de tre ejere - staten, regionen og kommunerne - 26. februar giver projektet endeligt grønt lys.
Lige så snart det grønne lys er givet, kan forberedelserne til det omfattende anlægsarbejde gå i gang.
Læs om de videre proces frem mod den endelige beslutning her
I første omgang skal ekspropriationerne - overtagelse af grunde - og ledningsomlægninger sættes i gang, så det egentlige anlægsarbejde kan starte i 2019.
Hovedstadens Letbane forventer, at de første passagerer kan rejse med letbanen i 2024.
Til den tid vil letbanen binde fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs.
Ved seks af de 29 letbanestationer vil passagererne kunne skifte til S-tog.
Letbanen vil få afgange cirka hvert femte minut i dagtimerne, og hvert 10 minut om aftenen og i weekenden.
De vandt udbudet
Det bliver ikke én, men flere entreprenører, som skal stå for anlægsarbejdet over hele linjen fra Lyngby til Ishøj.
Det var entreprenørfirmaet Per Aarsleff A/S, der vandt udbudet for arbejdet i Lyngby Taarbæk Kommune.
Vinderne af udbudet fordeler sig på følgende måde:
Anlægsarbejde i Ishøj Kommune: M.J. Eriksson A/S
Anlægsarbejde i Vallensbæk, Brøndby og Glostrup Kommuner: Per Aarsleff A/S
Anlægsarbejde i Rødovre og Herlev Kommuner: CG Jensen A/S
Anlægsarbejde i Gladsaxe Kommune: CG Jensen A/S
Anlægsarbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune: Per Aarsleff A/S
Kontrol- og vedligeholdelsescenter: CG Jensen A/S
Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur): Konsortium med Siemens A.G, Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S
Drift og vedligeholdelse i 15 år: Metro Service A/S

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra
Det grønne område


