Kapelmester Uffe Steen havde valgt et så stærkt hold, at det var meget tæt på at springe karakterskalaen. Foto: Steen Rasmussen
Kapelmester Uffe Steen havde valgt et så stærkt hold, at det var meget tæt på at springe karakterskalaen. Foto: Steen Rasmussen
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

ANMELDELSE:Fem store jazz-stjerner til Uffe Steen og hans besætning

Når man sætter Ben Webster prisvindere sammen har man ingredienser til musik af høj kvalitet. Og kvaliteten var i den grad høj ved Lyngby Taarbæk Jazzklubs traditionelle koncert, hvor en prisvinder får lov at sætte sit hold til en særlig aften

Af Carl Otto Dethlefsen
*****

Et totalt udsolgt Templet var den perfekte ramme for en tur ned ad jazzens hovedvej – fra bluesrødderne over hardbop og frem til nutidig fusionsinspireret musik.

Det virkede, som om musikerne ville vise os og hinanden, at man kan bevæge sig vidt i genrer og tid uden at miste den musikalske sammenhængskraft.

Et drømmehold

Det var også en stærk besætning, som kapelmesteren, guitaristen Uffe Steen, havde valgt, startende med Christina Dahl på tenorsax, Jacob Christoffersen, piano, Lennart Ginman, bas, og Morten Lund på trommer.

Efter et indledende trionummer blev der lagt asfalt ud til den hovedvej, som starter i det dybe sydstatsdynd omkring New Orleans.

Uanset hvor melodien ”Make me a Place” har sit ophav, så blev den nu leveret som en forrygende honky-tonk med en skramlende fræk solo af Christina Dahl, hvor hun momentvis kunne lyde som fortidige saxofonskrigere som Earl Bostic og King Curtis.

Men bag de saftige momenter er der hele tiden et stænk af humor, en tråd og en samling, som danner fundament for den solistiske historie.

Fra da var publikum levende med resten af aftenen. Og der var mere godt i vente.

Et næste højdepunkt var Dave Brubecks hit fra 1959 ”Take Five”, hvor Jacob Christoffersen fik lejlighed til at vise sine ekvilibristiske evner på pianoet. I den inciterende solo blev han i den grad støttet af bas og trommer, så hans spil kunne ride på en spændstig rytmisk bølge.

I ”I"ll be Seeing You” var det Lennart Ginmans tur til at komme i rampelyset med en smuk, temaintroducerende indledning. Ginman er en alsidig bassist med stor spændvidde, men denne aften var det især hans grundige arbejde i dybden, der fik bassen til danne et vibrerende bagtæppe.

En ny komposition, ”Moon Glow” af kapelmesteren, bragte os ind i en nutidig ramme. Uffe Steens guitarsolo var tætpakket med ideer, og blev fulgt op af Dahls søgende og cirkulerende solo og afsluttet med en nærmest hamrende pianobehandling af Christoffersen. Sidstnævnte er især kendt som keyboardspiller i Shu-Bi-Dua , men denne aften udfoldede han sig som den rendyrkede jazzpianist, han også er.

Og nu med køller

Efter pausen blev der igen indledt med en klassisk blues, efterfulgt af tre standards fra den amerikanske sangbog.

Aftenens ballade blev en smuk udgave af ”Sophisticated Lady”, og lidt senere nåede man frem til en forrygende udgave af Tizols ”Perdido”. Morten Lund leverede en lang og inciterende trommesolo med køller, hvor han spillede temaet i flere variationer. Lund er måske vores mest fantasifulde trommeslager, som i den grad er i stand til at variere sit spil, både i soli og akkompagnement. Der var ingen tvivl om, at hans iderige brug af både bækkener og trommer var med til at hæve aftenen op i det høje niveau.

Her i avisen arbejder man kun med fem stjerner til den ypperste præstation, men denne aften kunne så afgjort have fortjent en ekstra stjerne for den musikalske professionalisme, gavmildheden og synergien med det medlevende publikum.

Allerede om 14 dage er der igen jazz på programmet. Denne gang på Stadsbiblioteket, hvor en trio med den kun 22 årige pianist, Zier Romme, i spidsen vil hylde Oscar Petersons musik.

Publiceret: 21. April 2016 09:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Det grønne område

ANNONCER
Se flere
Det grønne område
Seneste
Det grønne område
Mest læste
Det grønne område
112