ANMELDELSE: Fire stjerner til Pierre Dørges New Jungle Orchestra

Der var fuldt hus på både scenen og i salen, da Pierre Dørges New Jungle Orchestra gæstede Templet og medbragte musik fra mange verdenshjørner og stilarter

Af Carl Otto Dethlefsen
Lyngby Taarbæk Jazzklub kunne igen melde udsolgt hus til en koncert. Musikken blev da også leveret af et veletableret navn i dansk jazz, Pierre Dørges New Jungle Orchestra, som har eksisteret siden 1980 og med over 30 pladeudgivelser bag sig. Dørge er en central person i udviklingen af dansk jazz, og var tidligt med til at indoptage og kombinere forskellige stilarter i avantgarde jazzen.

Orkestret, består af 9 personer – fire blæsere, kapelmesteren på guitar og backing med piano/keyboard, bas trommer og percussion. og kan således fylde lokalet godt op med lyd uden dog at miste balancen. Gruppens musik afleveres ofte i suiteform, hvor der lægges ud med en introduktion – ofte af kapelmesteren selv – hvorefter temaet præsenteres i afvekslende former og rytmiske variationer. Dermed er opbygningen beslægtet med den klassiske musiks tradition for symfonisk opbygning. Aftenens første eksempel havde da også udgangspunkt i en klassisk melodi fra Carl Nielsen: ”Det koster ej for megen strid”.

I løbet af karrieren har Dørge spillet med mange af jazzens store, herunder også danske John Tchicai, som blev tilegnet nummeret ”Mozombo”. Nummeret har alle orkestrets ingredienser indbygget i sig. Irene Beckers keyboard lægger et tæppe af lyd, improvisationerne veksler mellem saxer og messingblæserne, der brydes ud i sang undervejs og der citeres lystigt fra forskellige kilder. Eksempelvis endte Dørges solo i en skæv version af ”Solen er så rød mor”. Resultatet er en broget lyd, som giver mindelser om afrikansk musik, men tro mod konceptet, så trækkes der også fra jazzens koryfæer, som Ellington og Gil Evans. Efter pausen fik også den traditionelle jazz og bluesmusikken sin hyldest i en smuk udgave af ”St Louis Blues”. Undervejs var der mange fine solistiske indslag, men især trompetisten Gunner Halle leverede smukke og stemningsfulde bidrag.

Stramme tøjler

Orkestrets form har ikke ændret sig væsentligt gennem årene. Der er tale om en slags tilsyneladende veltøjlet frihed, men i enkelte passager anede man en rigeligt stram konceptualisering.

Eksempelvis udnyttes kun sporadisk, at man med percussionisten Aiy Solomon har et særligt rytmisk lokomotiv, og ligeledes er Irene Beckers keyboard meget diskret.

Når man i dag hører unge løver, som også arbejder med en blanding af styrede rammer og fri improvisation, så kan New Jungle Orchestra lyde en anelse stift…med de solistiske kræfter der er i orkestret kunne man godt forestille sig at friere tøjler kunne bringe musikken endnu flottere frem.

Men denne ønsketænkning fratager ikke, at aftenens koncert var fin, varm og garneret med humor, som bl.a. prægede afslutningen, hvor blæserne vandrede rundt blandt publikum.

Klubbens næste arrangement er igen med musikere fra første division. Den 5. april kommer Emil Hess Quartet på besøg i Templet.

Publiceret: 17. Marts 2017 11:50