ANMELDELSE: Fire stjerner til Kaj Munk

Der rives og ruskes i menneskelige tanker og følelser personificeret i skikkelsen Kaj Munk, når Det Flydende Teater spiller ud med sæsonens nye stykke i båden på Furesøen – Martyren Munk

Af Carl Otto Dethlefsen
Der lægges hårdt ud inden båden afsejler fra Frederiksdal. Teatret indleder historien om digterpræsten Kaj Munk med hans tragiske endelig på hovedvejen ved Hørbylunde, vest for Silkeborg.

Som født og opvokset i Silkeborg kender denne anmelder til Kaj Munks betydning som martyr og helt. Husker historierne om, at Kaj Munk blev bisat fra Silkeborg Kirke, og at ligfølget var det længste nogensinde set, og dermed en folkelig, tavs protest mod besættelsesmagten. Og husker også, at der altid lå friske blomster ved det ydmyge stenkors, som blev rejst i vejkanten ved Hørbylunde. Bådteateret bringer nu dette sammensatte menneske frem i lyset igen med en antydning af, at Kaj Munks historie igen har aktualitet.

Nærværende teater

Det siger næsten sig selv, at med 40 publikummer placeret i turbåden, så bliver skuespillet fyldt med nærvær i både overført og bogstaveligste forstand. Det stiller store krav til skuespillerne, som også i år fuldt ud lever op til den høje standard vi er vant til. Brian Hjulmann som fysisk har stor lighed med Kaj Munk, gestalter kraftfuldt den splitrede personlighed som digterpræsten var. Og han flankeres perfekt af de to kvinder, Lise Lauenblad og Ene Øster Bendtsen, som undervejs må indtage skiftende roller som henholdsvis, Gud, bondepiger, kone, datter, Stauning og naziofficerer. En del af de monologer som fremsiges af Kaj Munk skikkelsen hidrører velsagtens fra originale tekster, og kan hist og her virke lidt patetiske i et nutidigt øre, hvorimod de små dialoger mellem Munk og konen Lise har en sprød umiddelbarhed. En medvirkende årsag til at publikum får en næsten fysisk oplevelse af stykket er den fine udnyttelse af det begrænsede rum og skuespillernes intense koreografi. En scene som leder op til den dramatiske slutning i vinteren 1943/44, hvor de tre skuespillere er Kaj, Lise og datteren Yrsa, udfoldes koreografisk smukt, som en næsten filmagtig sneboldskamp, som længe vil være på undertegnedes nethinde. Samlet set sidder instruktion, koreografi og musikalsk ledsagelse lige i skabet.

Tvivl, fortvivlelse, afklaring

Kaj Munk var ikke ene om at være begejstret for stærke ledere som Hitler og Mussolini i 30"erne. Man havde kunnet se de gamle demokratier give op over for store kriser som f.eks. depressionen og den vildt galopperende inflation, så løsninger hvor nationalisme og stærke ledere kunne gå hånd i hånd var stærkt efterspurgte. Og her har stykket naturligvis en advarsel til nutiden om, ikke at lade sig friste af tomme løfter fra demagogiske politikere. Munk personificerer på mange måder det anfægtede og tvivlende menneske – I hans tilfælde spændt ud mellem ønsket om at være digter, ønsket om at få hold på sin tro og forkyndelse, og ønsket om at Danmark skulle genvinde sin sjæl og storhed. Først meget sent og først efter samarbejdspolitikkens sammenbrud i august 43 når han til en form for klarhed, en klarhed som nedskrives i hans sidste prædiken i Vedersø Kirke nytårsdag i 1944. Her gør han op med samarbejdet med den tyske besættelsesmagt så fyndigt, at man næsten kan få åndenød – han måtte da være klar over, at han her udsatte sig for stor fare. I stykket sluttes cirklen. Vi kommer tilbage til den dramatiske start, men denne gang endnu tættere på Kaj Munks afsked med denne verden.

Det Flydende Teater har igen skabt en forestilling af fornemste kvalitet, ingen tvivl om det. Men ofte kan kunsten mere end blot referere, så derfor kunne man måske godt have ønsket sig , at Martyren Munk havde udvidet forståelsen af Kaj Munks sjælelige og personlighedsmæssige udvikling. Som supplement til stykket kan man så passende kaste sig over Per Stig Møllers to bøger om ”digteren, præsten og urostifteren”, som han kalder dem.

Martyren Munk opføres på Bådfarten fra Frederiksdal indtil 8. juli, og derefter i perioden 1. – 12. august, inden stykket rejser rundt i landet. Men man skal skynde sig hvis man vil have billet – der meldes allerede næsten udsolgt.

Publiceret: 03. Juli 2017 12:30
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver