Lyngby-Taarbæk Kommune må ikke mod betaling stå for vinterbekæmpelse af vejene, som ellers er en del af aftale om vedligeholdelse af veje, ifølge Ankestyrelsens vurdering. Andre dele af aftalen kan også være ulovlig. Arkivfoto
Lyngby-Taarbæk Kommune må ikke mod betaling stå for vinterbekæmpelse af vejene, som ellers er en del af aftale om vedligeholdelse af veje, ifølge Ankestyrelsens vurdering. Andre dele af aftalen kan også være ulovlig. Arkivfoto
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Ankestyrelsen: Kommunens aftale om vedligeholdelse af veje er ulovlig - og det undrer og bekymrer

Kommunen må ikke mod betaling udføre vinterbekæmpelse ifølge Ankestyrelsen, som også har bedt kommunen om juridiske argumentation for andre dele af vedligeholdelseaftalen, som også kan vise sig at være ulovlig. Vurderingen vækker undren og bekymring hos g

52 kilometer af Lyngby-Taarbæk Kommunes cirka 95 kilometer private fællesveje er omfattet af en aftale mellem kommunen og grundejerforeninger om vedligeholdelse af veje. Men dele af den aftale er ifølge Ankestyrelsen ulovlig.

Nogle af Lyngby-Taarbæk Kommunes grundejerforeninger har en aftale med kommunen om, at man betaler et årligt beløb mod blandt andet ryddet sne på vejene. Men ifølge Ankestyrelsen er ordningen ud fra de juridiske grunde, som Lyngby-Taarbæk Kommune har lagt til grund for aftalen, ulovlig. Kommunen kan altså ikke mod betaling udføre vinterbekæmpelse mod betaling, som ellers er en del af vedligeholdelsesaftalen.

Kommunen er også blevet bedt om at give en juridisk argumentation for, hvorfor man mod betaling renholder rendesten for grundejerforeninger, en anden del af aftalen.

Ankestyrelsen har ikke forholdt sig til hele vedligeholdelsesaftalen. Man har kun forholdt sig til de to ovennævnte dele af aftalen, fordi det er dét, man har fået henvendelse om.

Formand undrer sig

Kommunalbestyrelsen skal i det nye år beslutte, hvordan man skal forholde sig til Ankestyrelsens vurdering.

Ankestyrelsen oplyser til Det Grønne Område, at de udelukkende forholder sig til, om aftalen er ulovlig eller ej. Økonomiske spørgsmål skal derimod besvares af domstolene.

Sagen var tidligere på året en del af dagsordenen i kommunalbestyrelsen og blev sendt videre til teknik- og miljøudvalget. Her besluttede man at kontakte Kommunernes Landsforening, fordi problematikken også er kendt fra andre kommuner og vedrører en fortolkning af kommunalfuldmagten, oplyser formand for teknik- og miljøudvalget, Mette Schmidt Olsen (K), til Det Grønne Område.

“Vi afventer stadig svar. Umiddelbart kan Ankestyrelsens vurdering undre, hvis kommunerne ikke har mulighed for at tilbyde borgerne en vedligeholdelsesaftale,” siger hun.

Dybt foruroligende

Ankestyrelsens vurdering om at vinterbekæmpelse og muligvis også andre dele af vedligeholdelsesaftalen er ulovlig, bekymrer medlem af Kongestiens Grundejerforening, Anne Pontoppidan:

“At Ankestyrelsen siger, at dele af aftalen er ulovlig, er selvfølgelig dybt foruroligende, men kommunen har jo al magten. Vi kan jo ikke tage en sag til domstolen, da det vil være alt for dyrt for os. Jeg undrer mig over, at kommunens jurister ikke selv har fundet ud af det. Ifølge notater fra kommunen har det været diskuteret, og det kan jo også undre, at de ikke længere tegner nye kontrakter,” siger hun.

“Vi må afvente kommunens vurdering af Ankestyrelsens beslutning. Vi undrer os dog over, at det er kommet så vidt,” siger formand for Engelsborg Villakvarters Vejejerlaug, Sten Poss, og tilføjer:

“Vi vil sætte os sammen med de andre grundejerforeninger for at komme med bud på, hvad fremtidige forventninger kan være til en eventuel ny serviceaftale.”

En aktindsigt viser, at Lyngby-Taarbæk Kommune fra 2009-2016 har fået 16.958.500 kroner i indbetalinger fra vedligeholdelsesaftaler. I samme periode har man udgifter for 14.797.200 kroner.

Kommunen gør i den forbindelse opmærksom på, at overskuddet bliver balanceres over tid, og “et eventuelt overskud eller underskud reguleres over de efterfølgende år”.

Kommunen oplyser, at prisen per meter vej er steget fra 37 kroner i 2009 til 63 kroner i 2016. Den betragtelige prisstigning skyldes, “at kommunalbestyrelsen besluttede at forhøje vedligeholdelsesstandarden (serviceniveauet) på de private fællesveje,” skriver kommunen.

Publiceret: 06. December 2017 11:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Det grønne område