Helt ny SUV fra tyske BMW, X2 som den er døbt. Fra 442.780 kr. til 727.280 kr. Fra 16,4 til 22,2 km/l.

Helt ny SUV fra tyske BMW, X2 som den er døbt. Fra 442.780 kr. til 727.280 kr. Fra 16,4 til 22,2 km/l.

SUV’en, der flytter grænser

De popper op fra alle hjørner lige nu, SUV’erne. De fleste mere eller mindre som alle de andre – men her er én, der flytter grænserne for, hvor velkørende en bil af denne type kan være: Den nye BMW X2

Af
Af Flemming Haslund

Nyeste nye i SUV fra det tyske bilmærke BMW er bilen her, X2. X'et fortæller jo, at nyheden er en del af tyskernes SUV-familie, der jo i sin tid startede med kæmpen X5.

X2 er bilen, der bryder grænser; både BMW's egne og hele biltypens: For X2 er i særklasse den mest sporty af samtlige SUV'er på BMW's program og blandt alle SUV'er.

Køreren sidder lavt

Først og fremmest er kørestillingen som i en sedan. Køreren sidder lavt og rækker hænderne frem til et højt placeret, omtrent lodret rat. Og bilens måde at bevæge sin hen over asfalten: X2 ligger fladt, X2 krænger på ingen måde SUV-agtigt, X2 er retningsstabil ved enhver hastighed. Så der er ikke det mindste SUV over den nye tyskers måde at køre på. Det er dérfor, X2 på det nærmeste er en eksplosion i sporty køreegenskaber.

Det var præcist, hvad vi konstaterede om det nyeste X fra München efter de første par kilometer. Så med udsigt til at bryde grænser, være en, som vi siger, ”eksplosion” i køreegenskaber, kræves en ekstraordinær test: Vi stikker sydover og indtager den tyske Autobahn for at finde ordene, der dækker X2 som langtursbil.

Med det samme den lange, lige asfaltstrækning åbner sig foran køleren, er der mulighed for at prøve højfarts-kræfterne og -stabiliteten. Med en 2-liters benzinmotor er der så rigeligt at gøre godt med, og 200 km/t er ingen opgave for en X2. Faktisk bliver den ved på den nordlige side af de 200 – dog ikke helt så letløbende.

Den metallicgrå tysker er den hidtil laveste SUV. Det mærkes tydeligt her på Autobahn; for der er stabilitet præcist så effektivt som i mere ”almindelige” og dermed lavere biler. Det er nyt. Det er en af egenskaberne, der gør X2 velegnet til de lange stræk. Helt tilsvarende med kørestilling og ikke mindst sæderne, der tager behageligt om kroppen. Rigelig motor, stor stabilitet og effektive sæder: Det er kombinationen, der skaber en af de store cruisere.

Om førerpladsen i den nye BMW X2: Perfekt arbejdsplads slet og ret. Her med tykt læderrat og sæder med lækkert alcantara.

Om førerpladsen i den nye BMW X2: Perfekt arbejdsplads slet og ret. Her med tykt læderrat og sæder med lækkert alcantara.

BMW X2 – helt kort

Motorversioner: 2,0 turbodiesel og 2,0 turbobenzin
Ydelse: fra 140 hk til 231 hk
Moment: fra 190 Nm til 450 Nm
0-100 km/t: 6,7 til 9,6 sekunder
Topfart: 205 til 237 km/t
Forbrug: 16,4 til 22,2 km/l
Pris: fra 442.780 kr. til 727.280 kr.

Publiceret 26 April 2018 11:14

SENESTE TV

Mindeord: Svend Christensen er død

Dorete Dandanell, formand for Diabetes-foreningen I Lyngby-Taarbæk skriver på bestyrelsens vegne mindeord over Svend Christensen,der var et mangeårigt medlem af Diabetesforeningen.

Svend har ydet en uvurderlig indsats for diabetessagen i rigtig mange sammenhænge. Han var formand for Diabetesforeningen i Lyngby-Taarbæk i en årrække, sad i Regionsudvalget for Region Hovedstaden under Diabetesforeningen, hvor han i mange år arrangerede møder for en række kommuner, ligesom han i mange år repræsenterede Diabetesforeningen i Handicaprådet i Lyngby-Taarbæk kommune. Siden 2015 har han været medlem af bestyrelsen for Diabetesforeningen i Lyngby-Taarbæk.

På alle poster kæmpede Svend utrætteligt for at forbedre forholdene for diabetikere – ved oplysning, kvalificerede råd til forvaltningen om at bevillige de bedste - og ikke nødvendigvis de billigste - hjælpemidler og ved deltagelse i hundredvis af arrangementer.

Vi er meget kede af, at Svend er gået bort. Han var meget værdsat og besad en enorm viden. Nu kan vi ikke længere ”slå op i Svend”.

Æret være Svends minde - vore tanker går til familien.