Skulpturen ”Den neapolitanske Fisker” på Rustenborgvej, 1955. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

Skulpturen ”Den neapolitanske Fisker” på Rustenborgvej, 1955. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

Ugens lokalhistoriske billede:

Den neapolitanske fisker i Lyngby

Inspirationen til skulpturen kom fra Italien og handler om læring og samspillet mellem generationer

Af
Mette Henriksen

I et lille anlæg på Rustenborgvej finder man skulpturen ”Den neapolitanske Fisker”, som hører til en af de ældste skulpturer i Lyngby-Taarbæk Kommune. Skulpturen er skabt af kunstneren Otto Evens (1826-1895) i 1859, og den forestiller en fisker, som sidder med sin søn og lærer ham at spille på fløjte. Fiskeren sidder med opsmøgede bukser i bar overkrop og bærer den typiske, frygiske hue, som blev brugt af neapolitanske fiskere i 1800-tallet. Barnet har en kjolelignende skjorte på. Barnet mellem faderens knæ får hjælp til at spille på et musikinstrument, og farens opmærksomhed er lige så stærk som barnets koncentration. Det er en hverdagsagtig situation kunstneren skildrer, nemlig at videregive lærdom og viden til næste generation og at indføre barnet/eleven i kunstens verden. Samtidig fortæller den om det tætte forhold mellem far og søn, og læremester og elev. Skulpturen er udført i bronze og opstillet på en sokkel af kalksten. Den blev skænket til Lyngby-Taarbæk Kommune i 1920 af fabrikant Carl Frederiksen og efterfølgende opstillet her på Rustenborgvej. En tilsvarende skulptur findes i København på hjørnet af Store og Lille Strandstræde. Inspirationen til skulpturen fik Otto Evens fra Italien, og netop i 1800-tallet var interessen for Italien og italiensk kunst stor både blandt kunstnerne og dem, der købte deres kunst. Evens havde en baggrund fra Kunstakademiet og arbejdede med den thorvaldsenske klassicisme og med naturalismen. Otto Evens vandt dog ikke meget anerkendelse i sin samtid, men opnåede i 1871 at blive medlem af Akademiet.

Publiceret 17 April 2018 15:00

SENESTE TV