DEBAT:

En del spændende, interessante og påtrængende spørgsmål er desværre aldrig blevet belyst under letbanedebatten

Keld Tannenberg Engelsborgvej 46 Kgs. Lyngby

En del spændende, interessante og påtrængende spørgsmål er desværre aldrig blevet belyst under letbanedebatten. Her er nogle eksempler.

Bliver der serveret gratis letmælk i letbanen? Får letlevende kvinder rabat på billetten i letbanen? Får gæstearbejdere fra Letland samme rabat? Gør Jørgen Leth? Gør pensionerede sporvognskonduktører?

Vil forbruget af nerve- og sovemedicin stige markant blandt tusindvis af støjplagede naboer til de næste mange års arbejde på letbanen? Er der givet tilladelse til at arbejde i døgndrift? Og hvor mange mennesker må flytte fra hus og hjem, altså eksproprieres? Hvor mange forhaver bliver jævnet med jorden?

I hvor mange måneder vil der ikke være togdrift fra Lyngby Station og videre nordpå? Og hvor mange letbanevogne vil gå i stå under kommende skybrud?

Man skal nok være mere end superoptimist, hvis man ikke kan forudsige, at der vil komme saftige budgetoverskridelser og ligeså saftige trafikomlægninger og forsinkelser af dette gigantiske, politiske prestigeprojekt. Og - hånden på hjertet – plejer det ikke altid at være tilfældet på nyere, større anlægsarbejder her i landet? Er der nogen, der kan bevise det modsatte?

I et ”worst-case-scenarie” kan borgerne i det mindste glæde sig over, at letbanekommunerne, elleve i alt, formentlig slipper for den lettere forhadte udligningsordning!

Sidste irriterende spørgsmål. Hvad er egentlig den dybere mening med at anlægge en supersupermoderne sporvognslinje – når der aldeles ingen problemer er med buslinjen til Ishøj med 10-minutters afgange i myldretiden? Økonomisk set venter der formentlig en kæmpe lussing til de elleve forstæders skatteborgere.

Tak i øvrigt for en aldeles glimrende avis. Kvaliteten er højnet gevaltigt gennem de seneste år, formentlig som en direkte udløber af, at undertegnede blev fyret på gråt papir fra herværende avis som fotograf, subsidiært journalist for snart 10 år siden. En yderst klog beslutning vil tilhængerne af letbanen nok mene – men undertegnede har vel også i ytringsfrihedens dyrebare navn lov at mene, at politikerne nok for lang tid siden burde have overvejet, om letbanen på den lange bane kunne gå hen og blive en regulær sletbane…

Publiceret 15 April 2018 10:00

Det Grønne Område nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Det Grønne Område
SENESTE TV

Tak for hjælp ved færdselsulykke

Vi vil gerne takke de forbipasserende, som tirsdag 29. hjalp med at få os på fode igen efter en færdselsulykke

Vi kom på scooter ned af Engelsborgvej og bremsede lidt sent op for de røde lys.

Vi holdt stille ved de utydelige hvide striber, da en motorcykel kom bagfra og kørte ind i os, så vi væltede om på siden, hvor jeg kom til at ligge under scooteren med min mand delvist ovenpå. En snarrådig dame fra Hillerød, Henriette, standsede sin bil, stod ud og sammen med andre hjalp hun os begge fri af scooteren.

Såvel motorcykelkøreren fra Belgien som vi var ret chokerede.

Han erkendte sin skyld i ulykken, som skyldtes hans uopmærksomhed.

På fortovet gik nogle mennesker, som var utrolig søde til at tilbyde mælk eller vand til os. Disse personer fik vi ikke navne på, og vil derfor gerne bringe dem vores tak. Ligesom vi var taknemmelige over, at Henriette tilbød mig at sidde i sin bil og drikke lidt vand.

Bagefter kørte hun mig hjem til Bondebyen, og vi fik os en lille snak, indtil en af vore naboer kom til og hjalp os med a kontakte 1813 af hensyn til eventuel lægehjælp.

Alle disse rare mennesker vil vi gerne sige tak til for jeres hjælpsomhed og omsorg, det hjalp.

Og heldigvis brækkede vi ikke noget, men blev noget forslåede og har smerter endnu. Og både vi og belgieren er ved at komme os over chokket.

Vi har dog været nødt til at aflyse en rejse til Italien i denne uge.