DEBAT:

Hvorfor skal kun letbanemodstanderne tænke sig om?

Agnes Jørgensen, Lyngbygårdsvej 5, Kgs. Lyngby

En letbanetilhænger (?) beder letbanemodstanderne om at tænke sig om. Vi, der er modstandere af projektet, har i månedsvis bedt de begejstrede tilhængere om det samme. Hvordan synes du lige, dét går? Og hvorfor er det kun letbanemodstanderne, der skal tænke sig om? Vi får jo at vide fra alle implicerede politikere m.fl., at vi har tabt? Så er letbanen jo kørt, kunne man sige. Den er måske slet ikke så sikker, som visse tilhængere synes at tro? Men bevares, det bliver spændende tider i byen.

I sidste uge var der et stykke i Jyllands-Posten om de problemer, bilister i Aarhus har med deres bybane. I forbindelse med trafikændringer har 86 bilister fået bøder, flere af dem risikerer at miste kørekortet.

Bevares, de kunne jo også bare køre efter reglerne, men hvis omkørslerne bliver for lange, så bliver folk kreative.

I løbet af de seneste fire og en halv måneder har 198 bilister fået bøder for forseelser i et omstridt kryds. Der har været 22 episoder, hvor der blev kørt ulovligt igennem krydset, hvor man var ved at støde sammen med letbanen.

Nu kunne man jo sige, at københavnere kører bedre bil end jyderne. Det ved jeg ikke nok om kørslen på landsplan til at kunne bedømme. Jeg tror, de i det store og hele kører lige godt/dårligt. Jyderne måske en anelse hurtigere end københavnerne. Der er mere plads til at køre frisk til.

Jeg tror, det er omsonst at bede SF og Det radikale Venstre om at besinde sig (læs: tænke sig om).

Repræsentanterne for de partier er gået i 'målsikker mode' - de burde efter min mening slet ikke have noget med projektet at gøre mere. Begrebet hedder på engelsk 'target fixation'. Det betyder, at de ikke kan se andet end målstregen. Skulle der dukke relevante advarsler op undervejs, vil de blive ignoreret.

Det kunne for eksempel være økonomiske forudsætninger, der forlader projektet. Den slags har man hørt før i forbindelse med offentlige projekter. Og der er jo en del uafklarede spørgsmål, der kan komme til at koste en masse penge.

Publiceret 04 March 2018 16:00

Det Grønne Område nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Det Grønne Område
SENESTE TV